La Mànega, la nova tomba de la mar europea

Un grup d'emigrants salvats arriba al port de Dover. Pel cap baix, vint-i-set dels que viatjaven al vaixell amb què volien arribar al Regne Unit van morir en alta mar. Fotografies de Stuart Brock.

Un grup d'emigrants salvats arriba al port de Dover. Pel cap baix, vint-i-set dels que viatjaven al vaixell amb què volien arribar al Regne Unit van morir en alta mar. Fotografies de Stuart Brock.

D'ençà de l'entrada en vigor del Brexit, la Mànega ha esdevingut una nova frontera. I els emigrants sense papers que volen arribar al Regne Unit reprodueixen ara en aquesta mar del nord les pràctiques que estem acostumats a veure a la Mediterrània. Malden per arribar a les costes angleses amb embarcacions de qualsevol mena.

La setmana passada vint-i-set persones van morir en un naufragi, fet que originà una gran polèmica política entre l'estat francès i el Regne Unit.

L'àrea on hi hagué el naufragi és on hi ha la mínima distància entre les dues costes, però també és l'àrea del món més congestionada pel trànsit marítim, amb una mitjana de més de quatre-cents vaixells navegant-hi cada dia. Això fa que sigui una zona molt vigilada de sempre pels dos estats, però també molt perillosa a l'hora de navegar-hi. A més, en aquest espai no hi ha aigües internacionals, perquè les dues fronteres marítimes es toquen. Per això les organitzacions de drets humans denuncien que ni l'estat francès ni el Regne Unit no tenen cap excusa per a no haver evitat el drama.

D'ençà de l'entrada en vigor del Brexit, la Mànega ha esdevingut una nova frontera. I els emigrants sense papers que volen arribar al Regne Unit reprodueixen ara en aquesta mar del nord les pràctiques que estem acostumats a veure a la Mediterrània. Malden per arribar a les costes angleses amb embarcacions de qualsevol mena.

La setmana passada vint-i-set persones van morir en un naufragi, fet que originà una gran polèmica política entre l'estat francès i el Regne Unit.

L'àrea on hi hagué el naufragi és on hi ha la mínima distància entre les dues costes, però també és l'àrea del món més congestionada pel trànsit marítim, amb una mitjana de més de quatre-cents vaixells navegant-hi cada dia. Això fa que sigui una zona molt vigilada de sempre pels dos estats, però també molt perillosa a l'hora de navegar-hi. A més, en aquest espai no hi ha aigües internacionals, perquè les dues fronteres marítimes es toquen. Per això les organitzacions de drets humans denuncien que ni l'estat francès ni el Regne Unit no tenen cap excusa per a no haver evitat el drama.

Els emigrants organitzen campaments improvisats tot esperant de poder pujar als vaixells que intentaran la travessia del canal. Fotografies de Mohàmmed Badra.

Els emigrants organitzen campaments improvisats tot esperant de poder pujar als vaixells que intentaran la travessia del canal. Fotografies de Mohàmmed Badra.

A Calais han esclatat protestes en solidaritat amb els emigrants, després del darrer naufragi. Fotografies de Mohàmmed Badra.

A Calais han esclatat protestes en solidaritat amb els emigrants, després del darrer naufragi. Fotografies de Mohàmmed Badra.

Al cementiri del Nord de Calais s'han improvisat tombes per als emigrants morts en l'intent d'arribar al Regne Unit. Fotografia de Mohàmmed Badra.

Al cementiri del Nord de Calais s'han improvisat tombes per als emigrants morts en l'intent d'arribar al Regne Unit. Fotografia de Mohàmmed Badra.